Slide background

Ενόργανη Χημική Ανάλυση

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση -
Κωδικός μαθήματος      ΜΠ 212 Εξάμηνο Σπουδών 4ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις, φροντιστηριακές ασκήσεις και εργαστήρια 6
Θ=3, Α=1, Ε=2
4
Τύπος Μαθήματος Υποβάθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https://www.eclass.tuc.gr/modules/auth/courses.php?fc=66

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αυτό προσφέρει γνώσεις πάνω στις μεθόδους ενόργανης ανάλυσης και σε συνδυασμό με τις εργαστηριακές ασκήσεις στοχεύει στην πλήρη κατανόηση των μεθόδων ανίχνευσης και ποσοτικοποίησης χημικών ενώσεων. Το μάθημα καλύπτει μεθοδολογίες δειγματοληψίας προετοιμασίας δειγμάτων, τεχνικές χρωματογραφικού διαχωρισμού αλλά και των ανιχνευτών που μπορούν να συζευκτούν με αυτές. Παρουσιάζεται επίσης εύρος από φασματοχημικές μεθόδους με στόχο την πλήρη κατανόηση των φασματομετρικών αναλύσεων. Εισαγωγικά στοιχεία στην ατομική φασματοσκοπία έχουν σα στόχο να κατανοήσουν οι φοιτητές την διαδικασία ανάλυσης μετάλλων. Τέλος η στατιστική αποτίμηση των αποτελεσμάτων αλλά και η βαθμονόμηση παρουσιάζονται σαν εργαλείο αξιολόγησης των αποτελεσμάτων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζει τις βασικές αρχές λειτουργίας σύγχρονων και προηγμένων αναλυτικών τεχνικών προσδιορισμού ανόργανων και οργανικών ενώσεων
  • Πραγματοποιεί  δειγματοληψία και χημειομετρία.
  • Αξιολογεί την ορθότητα και πιστότητα των αποτελεσμάτων.
  • Εφαρμόζει ένα ευρύ φάσμα ενόργανων αναλυτικών μεθοδολογιών.
  • Προσδιορίζει πρακτικά τις αναλυτικές τεχνικές αλλά και πού χρησιμοποιούνται.
  • Αναφέρει κανόνες ασφαλείας εργαστηρίων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων οργανολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Λήψη αποφάσεων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις:

  1. Εισαγωγή στην ενόργανη χημική ανάλυση.
  2. Χημικά Χαρακτηριστικά δειγμάτων.
  3. Αρχές Πράσινης Αναλυτικής Χημείας
  4. Στατιστική και διαχείριση δεδομένων. Διασφάλιση ποιότητας και επιβεβαίωση μεθόδου
  5. Βαθμονόμηση οργάνων
  6. Φασματοχημικές Μέθοδοι
  7. Μέθοδοι Ατομικής Φασματομετρίας
  8. Διενέργεια δειγματοληψιών. Προετοιμασία δείγματος
  9. Χρωματογραφία: Βασικές Αρχές και Θεωρία
  10. Αέρια Χρωματογραφία
  11. Υγρή Χρωματογραφία και Ηλεκτροφόρηση
  12. Φασματομετρία μάζας
  13. Αυτοματισμοί στις μετρήσεις

Εργαστήρια:

  1. Ασφάλεια εργαστηρίου, βασικές μετρήσεις, παρασκευή διαλυμάτων
  2. Προσδιορισμός TSS, TDS, αγωγιμότητας, αλατότητας, ΒΟD, COD
  3. Δημιουργία καμπύλης βαθμονόμησης φασματοφωτόμετρου.
  4. Προσδιορισμός ιχνο-ποσοτήτων πολυκυκλικών αρωματικών υδρογοναθράκων σε υγρά δείγματα με χρήση αέριας χρωματογραφίας
  5. Προσδιορισμός συντελεστών κατανομής οκτανόλης νερού με χρήση υγρής χρωματογραφίας
  6. Προσδιορισμός μετάλλων σε στερεά δείγματα με χρήση ICP/MS 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις (Θεωρία και Ασκήσεις) 52
- Ομαδικές Εργαστηριακές Ασκήσεις 26
- Σύνταξη εργαστηριακών αναφορών 6
- Αυτοτελής Μελέτη 16
Σύνολο Μαθήματος 100
Αξιολόγηση Φοιτητών Εργαστήρια μαθήματος:
  • Eργαστηριακές ασκήσεις - ατομικές αναφορές: 60% του βαθμού εργαστηρίων
  • Γραπτή εξέταση εργαστηρίων: 40% του βαθμού εργαστηρίων
Αξιολόγηση Φοιτητών:
  • Εργαστήρια, 30% του τελικού βαθμού
  • Τελική γραπτή εξέταση θεωρίας, 70% του τελικού βαθμού

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αναλυτική Χημεία, Συγγραφείς: Gary D. Christian, Purnendu K. Dasgupta, Kevin A. Schug

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Καθ. Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Καθ. Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Καθ. Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: Α. Παντίδου (Μέλος ΕΤΕΠ - XHΜΗΠΕΡ), Κ. Αντέλλη (Μέλος ΕΔΙΠ - XHΜΗΠΕΡ)