Slide background

Οικολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ:

Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 112 Εξάμηνο Σπουδών 1ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 4
Θ=2, Α=0, Ε=2
4
Τύπος Μαθήματος Γενικών Γνώσεων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https://www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER112

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

1. «Συστήματα & Οικοσυστήματα», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να εξηγήσουν την έννοια του συστήματος και τη χρήση των μοντέλων στη περιβαλλοντική μηχανική
  • να αντιλαμβάνονται το οικοσύστημα ως σύστημα
  • να κατανοούν τα στάδια δημιουργίας μοντέλων & τις γενικές κατηγορίες, όπου εντάσσονται

2. «Οργανισμού & Παράγοντες του Περιβάλλοντος», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τις βασικές κατηγορίες οργανισμών που διαβιούν στο περιβάλλον
  • να γνωρίζουν τις κύριες μεταβολικές πορείες, οι οποίες συμβάλλουν στη μεταφορά ενέργειας εντός του οικοσυστήματος
  • να κατανοούν την έννοια & σημασία του περιοριστικού παράγοντα (περιοριστικής τροφής)
  • να γνωρίζουν τους βασικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες, οι οποίοι συμβάλλουν & επηρεάζουν την ευστάθεια του οικοσυστήματος

3. «Οργάνωση στο Επίπεδο των Πληθυσμών», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα κύρια μοντέλα μεταβολής μεγέθους ενός πληθυσμού & τα μοντέλα αλληλεπιδράσεων μεταξύ δύο πληθυσμών
  • να επιλύουν ασκήσεις βάσει αυτών των μοντέλων
  • να γνωρίζουν τις στρατηγικές επιβίωσης των πληθυσμών

4. «Οργάνωση στο Επίπεδο των Οικοσυστημάτων», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να κατανοούν τη ροή ενέργειας μέσω τροφικών αλυσίδων & τροφικών πλεγμάτων
  • να γνωρίζουν το ενεργειακό μοντέλο του οικοσυστήματος
  • να κατανοούν τους βιογεωχημικούς κύκλους & τις διαταραχές αυτών στο πλαίσιο λειτουργίας του οικοσυστήματος
  • να γνωρίζουν το μαθηματικό μοντέλο λίμνης
  • να επιλύουν ασκήσεις με βάση τα παραπάνω

5. «Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Ρύπανση Περιβάλλοντος», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα καίρια περιβαλλοντικά προβλήματα, όσον αφορά στην αλλοίωση & την υποβάθμιση του οικοσυστήματος
  • να αντιλαμβάνονται την έννοια & τη σημασία της βιοποικιλότητας
  • να κατανοούν βασικές έννοιες & φαινόμενα τοξικής ρύπανσης (ρύπανση από βαρέα μέταλλα)
  • να γνωρίζουν φαινόμενα ρύπανσης του υδάτινου περιβάλλοντος (κατανόηση φαινομένου ευτροφισμού, αποξυγόνωσης, παρουσίας παθογόνων μικροοργανισμών)
  • να γνωρίζουν φαινόμενα ρύπανσης της ατμόσφαιρας  (φαινόμενο θερμοκηπίου, όξινη βροχή, φωτοχημικό νέφος, μείωση στρατοσφαιρικού όζοντος, κλιματική αλλαγή)

6. «Διαχείριση Περιβαλλοντικών Προβλημάτων», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα βασικά στάδια επεξεργασίας υγρών αποβλήτων
  • να χρησιμοποιούν βασικά εργαλεία περιβαλλοντικής ανάλυσης, εκτίμησης & διαχείρισης (περιβαλλοντικοί ενδείκτες & δείκτες, ανάλυση κύκλου ζωής)
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  1. Συστήματα & οικοσυστήματα.
    • Έννοια συστήματος
    • Έννοια & χρήση των μοντέλων
    • Κατάσταση & ευστάθεια συστήματος
    • Μαθηματικά μοντέλα οικοσυστημάτων
  2. Οργανισμοί & παράγοντες του περιβάλλοντος
    • Κατηγορίες οργανισμών
    • Χημική σύνθεση κυττάρου
    • Μεταβολισμός – Ένζυμα
    • Αποθήκευση ενέργειας
    • Φωτοσύνθεση – Αναπνοή – Χημικοσύνθεση
    • Περιοριστική τροφή
    • Αλληλεπίδραση οργανισμών & περιβάλλοντος
  3. Η οργάνωση στο επίπεδο των πληθυσμών
    • Δυναμική πληθυσμών
    • Μοντέλα μεταβολής μεγέθους ενός πληθυσμού
    • Αλληλεπιδράσεις μεταξύ δύο πληθυσμών
    • Φυσική επιλογή & εξέλιξη
    • Στρατηγικές επιβίωσης πληθυσμών
  4. Η οργάνωση στο επίπεδο των οικοσυστημάτων
    • Ροή ενέργειας στο οικοσύστημα
    • Περιοριστικοί παράγοντες σε διάφορα περιβάλλοντα
    • Κυκλοφορία χημικών ουσιών στα οικοσυστήματα
    • Συμπεριφορά των οικοσυστημάτων στο χρόνο
    • Λειτουργίες υδατικών & παράκτιων οικοσυστημάτων
  5. Αλλοιώσεις & υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος
    • Αποδάσωση
    • Διάβρωση
    • Ερημοποίηση
    • Αλάτωση
    • Βιοποικιλότητα
  6. Τοξική ρύπανση
    • Τοξικοί ρύποι
    • Βιολογική μεγέθυνση – βιοσυσσώρευση
    • Πτητικές οργανικές ενώσεις
    • Συνθετικές τοξικές οργανικές ενώσεις
    • Τοξική ρύπανση από μέταλλα & ανόργανες ενώσεις
  7. Ρύπανση του νερού
    • Πηγές & επιπτώσεις υδατικών ρύπων
    • Αποξυγόνωση
    • Ευτροφισμός
    • Μόλυνση
    • Τοξικές ύλες
    • Πετρέλαιο
    • Θερμά απόβλητα
  8. Ρύπανση της ατμόσφαιρας
    • Πηγές & επιπτώσεις ατμοσφαιρικών ρύπων
    • Όξινη βροχή
    • Μείωση στρατοσφαιρικού όζοντος
    • Φαινόμενο θερμοκηπίου
    • Κλιματική αλλαγή
  9. Διαχείριση περιβαλλοντικών προβλημάτων
    • Αντιμετώπιση υδατικής ρύπανσης
    • Εργαλεία περιβαλλοντικής ανάλυσης, εκτίμησης & διαχείρισης (Περιβαλλοντικοί δείκτες & ανάλυση κύκλου ζωής)
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 40
- 10 Εργαστηριακές Ασκήσεις 30
- 10 Ομαδικές εργασίες στο πλαίσιο των εργαστηριακών ασκήσεων 20
- Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 10
Σύνολο Μαθήματος 100

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (60% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα
  • Βαθμός εργαστηρίου (40% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

ΙΙ. Βαθμός εργαστηρίου (40% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

  • Γραπτή τελική εξέταση (40% βαθμού του εργαστηρίου)
  • Αξιολόγηση ομαδικών εργασιών (60% βαθμού του εργαστηρίου
 

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Οικολογία, Οικοσυστήματα και Προστασία του Περιβάλλοντος, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41959128,  Έκδοση 2007, Συγγραφέας: Κ. Χατζημπίρος. ISBN 978-960-266-121-5. Εκδόσεις ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ.
  • Οικολογία, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 45453, Έκδοση: 3η/1996, Συγγραφέας: Σ.  Λυκάκης. ISBN: 978-960-266-165-9. Εκδόσεις Σ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΙΑ Ο.Ε.
  • Σημειώσεις εργαστηριακών ασκήσεων Οικολογίας (E-class).
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Δ. Βενιέρη (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Δ. Βενιέρη (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  
Εργαστηριακές ασκήσεις: Ι. Γουνάκη (Μέλος ΕΔΙΠ- ΜΗΠΕΡ)