Slide background

Περιβαλλοντική και Τεχνική Νομοθεσία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΜηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
Κωδικός μαθήματοςΚΕΠ 304Εξάμηνο Σπουδών9ο
Είδος μαθήματοςΥποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις

3
Θ=3, Α=0, Ε=0
5
Τύπος ΜαθήματοςΕπιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΌχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER303/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να έρθουν οι φοιτητές σε επαφή και να γνωρίσουν τις βασικές έννοιες, αρχές και διαδικασίες του δικαίου προστασίας του περιβάλλοντος καθώς και του δικαίου των δημοσίων έργων, με παράθεση σχετικών παραδειγμάτων εφαρμογής (case studies) και στις δυο περιπτώσεις, προκειμένου να επέλθει εξοικείωση με τους δυο αυτούς κλάδους του δικαίου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον διεπιστημονικό χαρακτήρα του δικαίου περιβάλλοντος καθώς και στην εξάρτησή του από την τεχνολογία.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • γνωρίζει τις βασικές έννοιες, αρχές, διαδικασίες και εργαλεία του δικαίου προστασίας του περιβάλλοντος.
  • κατανοεί τη σημασία των επιπέδων του δικαίου περιβάλλοντος (διεθνές, ενωσιακό και εθνικό)
  • διακρίνει την περιβαλλοντική νομοθεσία από την περιβαλλοντική νομολογία και να κατανοεί την επίδραση της δεύτερης στην πρώτη μέσα από την παράθεση παραδειγμάτων εφαρμογής (case studies) και συγκεκριμένα δικαστικών αποφάσεων γνωστών περιβαλλοντικών υποθέσεων
  • γνωρίζει τη βασική εθνική περιβαλλοντική νομοθεσία και θεσμούς με έμφαση στη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και να έχει βασικές γνώσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ.  
  • κατανοεί τη διοικητική οργάνωση της προστασίας του περιβάλλοντος
  • αναζητήσει, μελετήσει, κατανοήσει και παρακολουθήσει τη νομοθεσία και τη νομολογία για την προστασία του περιβάλλοντος μέσω της επίδειξης νομικής βάσης δεδομένων.
  • γνωρίζει τις βασικές έννοιες, αρχές και διαδικασίες του δικαίου ανάθεσης δημοσίων έργων και μελετών.
  • αποκτήσει μια πιο σφαιρική γνώση και προβληματιστεί κριτικά για τα περιβαλλοντικά και τεχνικά ζητήματα της εποχής μας καθώς και τη θεσμική τους αντιμετώπιση
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  • Εισαγωγή στο δίκαιο. Βασικές διακρίσεις δικαίου. Στοιχεία δημοσίου, ιδιω­τικού και  δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Εισαγωγή στην Τεχνική Νομοθεσία. Διαδικασίες ανάθεσης μελετών και δημοσίων έργων. Νομοθε­τικό πλαίσιο για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων. Προσαρμογή  της ελληνικής νομοθεσίας  στην αντίστοιχη νομοθεσία της Ε.Ε. Διαδικασίες επίλυσης διαφορών δημοσίων έργων.
  • Περιβαλλοντική νομοθεσία διεθνής, εθνική και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι διεθνείς περιβαλλοντικές Συμβάσεις. Η προστασία του περιβάλλοντος στο δίκαιο της ΕΕ. Αρχές του δικαίου περιβάλλοντος της ΕΕ. Οι  Συνθήκες της ΕΕ και οι οριζόντιες περιβαλλοντι­κές οδηγίες (δικαίωμα πληροφόρησης – ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχος της ρύπανσης). Νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ για την προστασία του περιβάλλοντος. Η προστασία του περιβάλλοντος στο εθνικό δίκαιο (Σύνταγμα και κοινή νομοθεσία). Η συνταγματική προστασία του περιβάλλοντος (το άρθρο 24 του Συντάγματος 1975/1986/2001/2008). Το περιεχόμενο και τα χαρακτηριστικά του δικαιώματος στο περιβάλλον. Η περιβαλλοντική δίκη. Η διεύρυνση του εννόμου συμφέροντος και η έννοια της «οικολογικής γειτνίασης». Η βιώσιμη ανάπτυξη (ιστορική εξέλιξη - η βιώσιμη ανάπτυξη στα διεθνή, ενωσιακά και εθνικά κείμενα –η ελληνική πραγματικότητα). Η προστασία του περιβάλλοντος στην κοινή νομοθεσία. Ο Νόμος 1650/1986 για την προστασία του περι­βάλλοντος και άλλοι ενδεικτικοί νόμοι.
  • Ο ρόλος και η σημασία της νομολογίας στην προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Tο νομοθετικό πλαίσιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ως παράδειγμα συνδυαστικής εφαρμογής νομοθεσίας και νομολογίας.  
  • Η διοικητική οργάνωση της προστασίας του περιβάλλοντος - Διαδικασία περι­βαλλοντικής αδειοδότησης - Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων. Ιστορική αναδρομή (Ν. 1650/1986, Ν. 3010/2002 και Ν. 4014/2011). Οι  Οδηγίες  της ΕΕ για την περιβαλλοντική εκτίμηση και τη Στρατη­γική Περιβαλλοντική Εκτίμηση. Προδιαγραφές, περιεχόμενο και αξιολόγη­ση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).   Η νομολογία  του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ).

 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

 
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class και πιο συγκεκριμένα με την ανάρτηση πρόσθετου εκπαιδευτικού υλικού (Σημειώσεις για εμβάθυνση της θεωρίας, νομοθετικά κείμενα, δικαστικές αποφάσεις γνωστών περιβαλλοντικών υποθέσεων, προτεινόμενη βιβλιογραφία) πέραν αυτού που περιλαμβάνεται στις διαλέξεις της θεωρίας
  • Επίδειξη χρήσης εξειδικευμένης βάσης νομικών δεδομένων.
 
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις39
- Αυτοτελής Μελέτη86
Σύνολο Μαθήματος125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή εξέταση, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις κατανόησης και ερωτήσεις ανάπτυξης-κρίσεως. Συντελεστής 100%.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Δίκαιο Προστασίας του Περιβάλλοντος, Ευαγγελία Κουτούπα-Ρεγκάκου, εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε. (2008)
  • Εγχειρίδιο Δικαίου Περιβάλλοντος, Γλυκερία Σιούτη, εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε (2011)
  • Περιβάλλον και Δίκαιο, Τριμηνιαία Επιθεώρηση, εκδόσεις, Νομική Βιβλιοθήκη
  • Σύμβαση εκτέλεσης δημοσίου έργου, Χρήστος Μητκίδης, εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη (2017)
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ε. Μαριά (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος:Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ε. Μαριά (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: 
Εργαστηριακές ασκήσεις: