Slide background

Επεξεργασία και Διαχείριση Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 438 Εξάμηνο Σπουδών 8ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης, Εργαστήρια

5
Θ=3, Α=1, Ε=2/2
6
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER155/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα ασχολείται με το ειδικευμένο πεδίο της επεξεργασίας και διαχείρισης των τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων. Αρχικά γίνεται ορισμός των τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων και των βασικών  χαρακτηριστικών  τους. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει την ταξινόμηση, σήμανση, υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο διαχείρισης, φυσικοχημικές, θερμικές και βιολογικές διεργασίες επεξεργασίας, ανακύκλωση, ανάλυση κύκλου ζωής (LCA) και υγειονομική ταφή τοξικών αποβλήτων. Επίσης γίνεται αναφορά σε βασικές έννοιες τοξικολογίας,όπως οξεία και χρόνια τοξικότητα. Τέλος, αναφέρονται οι βασικές αρχές ανάλυσης επικινδυνότητας, αναγνώρισης κινδύνου, εκτίμηση έκθεσης και τοξικότητας και ο χαρακτηρισμός επικινδυνότητας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/ φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζει τα τοξικά και επικίνδυνα απόβλητα, γνωρίζει για τη σήμανσή τους, τη μεταφορά και την αποθήκευση.
  • Κατανοεί στις αρχές ολοκληρωμένης τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων.
  • Αποκτά γνώσεις τοξικολογίας.
  • Εφαρμόσει τις βασικές αρχές ανάλυση επικινδυνότητας και εκτίμησης πιθανού κινδύνου από έκθεση σε τοξικές και επικίνδυνες ουσίες.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Iδιότητες και ταξινόμηση επικινδύνων αποβλήτων βάσει των φυσικών και χημικών χαρακτηριστικών τους, επεξεργασία και διάθεση
  • Κατανομή ρύπων στο περιβάλλον και επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, στα υλικά, στη βλάστηση, στην ατμόσφαιρα (επικίνδυνα απόβλητα στην γεώσφαιρα, υδρόσφαιρα, ατμόσφαιρα, βιόσφαιρα)
  • Εισαγωγή
    • Υφιστάμενη κατάσταση
    • Επικίνδυνα απόβλητα στην Ελλάδα
  • Επικίνδυνα Απόβλητα
    • Ορισμοί
    • Ταξινόμηση
    • Σήμανση
    • Υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο
  • Τοξικολογία και ανάλυση επικινδυνότητας
    • Βασικές έννοιες τοξικολογίας
    • Βασικές αρχές ανάλυσης επικινδυνότητας
  • Διαχείριση επικινδύνων αποβλήτων
    • Μείωση – ελαχιστοποίηση παραγωγής
    • Ανακύκλωση
    • Αποθήκευση
    • Μεταφορά
    • Επεξεργασία – τελική διάθεση
    • Ανάλυση κύκλου ζωής (LCA)
  • Υγειονομική ταφή επικινδύνων αποβλήτων
    • Σχεδιασμός χώρων υγειονομικής ταφής επικινδύνων αποβλήτων (XYTEA)
    • Επιλογή χώρων
    • Χαρακτηρισμός και έλεγχος εισερχόμενων αποβλήτων
    • Κατασκευή
    • Λειτουργία
    • Παρακολούθηση
    • Ασφάλεια και αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
    • Κλείσιμο
  •  Φυσικοχημικές διεργασίες επεξεργασίας
    • Κροκίδωση και συσσωμάτωση
    • Καθίζηση
    • Επίπλευση
    • Διήθηση
    • Εξάτμιση
    • Εξουδετέρωση
    • Χημική οξείδωση – αναγωγή
    • Ιονανταλλαγή
    • Ρόφηση
    • Εκφύσηση
    • Προηγμένες διεργασίες οξείδωσης
    • Στερεοποίηση / σταθεροποίηση
  • Θερμικές διεργασίες επεξεργασίας
    • Αποτέφρωση – Καύση
    • Πυρόλυση
    • Αεριοποίηση
    • Τεχνολογία Πλάσματος
    • Μηχανισμοί σχηματισμού και συμπεριφορά αέριων ρύπων
    • Προβλήματα καύσης αστικών απορριμμάτων
    • Εξισώσεις καύσης και ισοζύγια μάζας
    • Ισοζύγια ενέργειας
    • Νομοθεσία
  •  Παραδείγματα Εφαρμογών
    • Αμίαντος
    • Διοξίνες και Φουράνια
    • Πολυχλωριωμένα Διφαινύλια
    • Ραδιενεργά απόβλητα

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 39
- Φροντιστηριακές ασκήσεις 12
- Εργαστηριακές ασκήσεις και συλλογή δεδομένων 6
- Ομαδικές Εργαστηριακές Αναφορές 12
- Μελέτη για προετοιμασία φροντιστηριακών ασκήσεων 12
- Μελέτη για προετοιμασία εργαστηριακών ασκήσεων 12
- Μελέτη για γραπτή εξέταση εργαστηρίου 10
- Αυτοτελής Μελέτη 47
Σύνολο Μαθήματος 150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει:

  • Σχολιασμός και ανάλυση θεμάτων θεωρίας,
  • Σύγκριση μεθόδων επεξεργασίας τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων
  • Επίλυση προβλημάτων διαχείρισης και επεξεργασίας τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων με ποσοτικούς προσδιορισμούς

ΙΙ. Εργαστηριακές αναφορές ανα ομάδα και γραπτή εξέταση εργαστηρίου με  ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (30%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Ευάγγελος Γιδαράκος, 2006. Επικίνδυνα Απόβλητα – Διαχείριση, επεξεργασία, διάθεση, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θεσσαλονίκη
  • LaGrega D. Michael, Buckingham L. Phillip, Evans C. Jeffrey, 2001. Hazardous Waste Management, McGraw-Hill.
  • Watts J. Richard, 1997. Hazardous Wastes: Sources-Pathways-Receptors.

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Επίκουρος Καθηγητής Α. Γιαννής (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Επίκουρος Καθηγητής Α. Γιαννής (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Ε. Καστανάκη (Μέλος ΕΔΙΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: Ε. Καστανάκη (Μέλος ΕΔΙΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)