Slide background

Υδατική Χημεία

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 345 Εξάμηνο Σπουδών 5ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης 3
Θ=2, Α=1, Ε=0
4
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER191/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Tο μάθημα περιγράφει λεπτομερώς τα μαθηματικά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ποσοτική αντιμετώπιση των χημικών διεργασιών στα υδάτινα συστήματα όπως οι λίμνες, οι ωκεανοί, οι ποταμοί, οι εκβολές ποταμών, τα υπόγεια ύδατα και τα λύματα. Περιλαμβάνει μια σύντομη επισκόπηση της χημικής θερμοδυναμικής που ακολουθείται από συζήτηση των αντιδράσεων οξέων-βάσεων, καταβύθιση-διάλυση, συμπλοκοποίηση και οξείδωση. Έμφαση δίνεται στους υπολογισμούς ισορροπίας ως εργαλείο για την κατανόηση των μεταβλητών που διέπουν τη χημική σύνθεση των υδάτινων συστημάτων και την τύχη των ανόργανων ρύπων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • επιλύουν θερμοδυναμικές εξισώσεις και να προσδιορίζουν τα χημικά είδη (ειδογένεση) σε υδατικά διαλύματα οξέων, βάσεων και αλάτων μετάλλων.
  • κατασκευάζουν διαγράμματα pH συναρτήσει άλλων συγκεντρώσεων, καμπύλες τιτλοδοτήσεων και να εφαρμόζουν αρχές διατήρησης πρωτονίων, διατήρησης μάζας και ηλεκτροουδετερότητας σε υδατικά διαλύματα χημικών ενώσεων.
  • κατανοούν πως οι οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις επηρεάζουν την ειδογένεση κάτω από συγκεκριμένες περιβαλλοντικές συνθήκες σε υδατικά συστήματα
  • προβλέψουν τη συμπεριφορά σημαντικών περιβαλλοντικά χημικών ενώσεων κάτω από δεδομένες περιβαλλοντικές συνθήκες
  • κατανοήσουν και να προβλέψουν την επικράτηση των διαφορετικών χημικών ειδών στη φύση σε συνάρτηση με διάφορες περιβαλλοντικές παραμέτρους.
  • κατανοήσουν και να προβλέψουν πως τα χημικά είδη και οι αλληλεπιδράσεις τους επηρεάζουν τη συνολική χημεία πολύπλοκων περιβαλλοντικών συστημάτων και πως αυτά επηρεάζουν τα οικοσυστήματα ή τις διεργασίες.
  • προβλέπουν και να κατανοούν την ενδογένεση συμπλόκων μετάλλων
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις

  1. Παγκόσμιοι-Βιογεωχημικοί Κύκλοι,
  2. Προσδιορισμός του pH των φυσικών νερών,
  3. Ισορροπία ανθρακικών,
  4. Χημικά είδη στο διάλυμα,
  5. Ρυθμιστική τάση και ικανότητα εξουδετέρωσης,
  6. Δημιουργία της σύστασης των φυσικών νερών,
  7. Νόμος δράσεως των μαζών-Προσδιορισμός των σταθερών ισορροπίας,
  8. Χημική ενεργότητα και ιοντική ισχύς,
  9. ‘Τύχη’ των μετάλλων στο περιβάλλον,
  10. Υδρόλυση και συμπλοκοποίηση μετάλλων,
  11. Δράση ανόργανων ενώσεων ως υποκαταστάτες,
  12. Ανταγωνιστική δέσμευση υποκαταστατών,
  13. Αλληλεπίδραση υδατικών διαλυμάτων με ιζήματα και εδάφη,
  14. Διαλυτότητα και ρόφηση,
  15. Επίδραση των χημικών ειδών στην διαλυτότητα,
  16. Σχηματισμός Επιφανειακών συμπλόκων,
  17. Οξειδοαναγωγική Γεωχημεία,
  18. Ετερογενείς αντιδράσεις και κύκλοι,
  19. Οξειδοαναγωγική ισορροπία, ικανότητα και οξειδοαναγωγικές ογκομετρήσεις (κλίμακα pE),
  20. Εφαρμογές περιβαλλοντικής γεωχημείας
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 39
- Αυτοτελής Μελέτη 61
Σύνολο Μαθήματος 100
Αξιολόγηση Φοιτητών Τελική γραπτή εξέταση με κλειστά βιβλία, 100% του βαθμού

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Υδατική Χημεία, Ν. Νικολαΐδης
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: