Slide background

Υδρολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΜηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
Κωδικός μαθήματοςΜΠ 331Εξάμηνο Σπουδών5ο
Είδος μαθήματοςΥποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης3
Θ=2, Α=1, Ε=0
4
Τύπος ΜαθήματοςΕπιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΌχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER283/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Γενικός στόχος του μαθήματος είναι η κατάρτιση του σπουδαστή στην κατανόηση υδρολογικών θεμάτων και των βασικών διεργασιών που λαμβάνουν χώρα στον υδρολογικό κύκλο. Η ύλη του μαθήματος εισάγει τον σπουδαστή στις βασικές εισαγωγικές έννοιες της υδρολογίας και του υδρολογικού κύκλου (βροχόπτωση, εξατμισοδιαπνοή, διήθηση, επιφανειακή απορροή, υπόγεια απορροή κ.α.). Βασικός του στόχος είναι ο εφοδιασμός του σπουδαστή με επιστημονικές έννοιες και αρχές, μεθοδολογίες εκτίμησης και εργαλεία για την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με τις διεργασίες του υδρολογικού κύκλου. Μέσα από τη διδασκαλία αυτών των μεθοδολογιών ο σπουδαστής αποκτά συνολική αντίληψη του υδρολογικού κύκλου, γνώση και κατάρτιση που θα αποτελέσει βάση για τη μελλοντική ενασχόληση του σπουδαστή στην προσομοίωση σύνθετων υδρολογικών συστημάτων με χρήση πολύπλοκων υδρολογικών μοντέλων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τις βασικές διεργασίες του υδρολογικού κύκλου
  • Έχει γνώση των εργαλείων και των τεχνικών της διαχείρισης συγκεκριμένων υδρολογικών προβλημάτων
  • Αντιμετωπίσει ποικίλες μελέτες περιπτώσεων σε υδρολογικά θέματα
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη Εργασία
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  • Ενότητα 1: Υδρολογία. Υδρολογικός κύκλος. Γεωμορφολογία. Λεκάνη απορροής. Υδρογραφικό  δίκτυο. Υδρομετεωρολογία.
  • Ενότητα 2: Ατμοσφαιρικά κατακρημνίσματα. Μέτρηση ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων. Έλεγχος ομογένειας δεδομένων σταθμών. Συμπλήρωση βροχομετρικών παρατηρήσεων. Μέσο βροχομετρικό ύψος λεκάνης απορροής. Ανάλυση βροχομετρικών παρατηρήσεων. Ασκήσεις. 
  • Ενότητα 3: Εξατμισοδιαπνοή. Πρακτική σημασία εξατμισοδιαπνοής. Παράγοντες που επηρεάζουν την εξατμισοδιπανοή. Προσδιορισμός και μέθοδοι μέτρησης εξατμισοδιαπνοής. Ασκήσεις.
  • Ενότητα 4: Διήθηση. Διείσδυση. Στατική και δυναμική εδαφικού νερού. Περιγραφή 
  • φαινομένου διήθησης. Κατακόρυφη διήθηση. Εμπειρικές εξισώσεις διήθησης. Ασκήσεις.
  • Ενότητα 5: Περίσσεια βροχής. Μέθοδοι εκτίμησης περισσεύματος βροχής‐SCS μέθοδος. Απορροές‐μέτρηση απορροών. Καμπύλες Στάθμης‐Παροχής και μέθοδοι επέκτασής τους. Αθροιστική καμπύλη απορροής. Ασκήσεις.
  • Ενότητα 6: Υδρογράφημα. Μοναδιαίο Υδρογράφημα. Συνθετικό μοναδιαίο υδρογράφημα ‐Μέθοδος Snyder. Εμπειρικές μέθοδοι εκτίμησης μεγεθών πλημμύρας‐Ορθολογική μέθοδος. Ασκήσεις.
  • Ενότητα 7: Διόδευση πλημμύρας. Διόδευση πλημμύρας δια μέσου τμήματος ποταμού‐Υδρολογική μέθοδος Muskingum. Διόδευση πλημμύρας δια μέσου ταμιευτήρα. Ασκήσεις.
  • Ενότητα 8: Υπόγεια ύδατα και υδροφορείς. Το μαθηματικό πρόβλημα των υπόγειων νερών. Υδραυλική των πηγαδιών. Ασκήσεις.
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και ΕπικοινωνιώνΥποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις24
- Φροντιστηριακές Ασκήσεις15
- Ατομική εργασία20
- Μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας41
Σύνολο Μαθήματος100
Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (90%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα

ΙΙ. Ατομική Εργασία (10%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  • Υδατικοί πόροι I, Τσακίρης Γ., Εκδόσεις Συμμετρία, 2009

-Συναφή επιστημονικά ηλεκτρονικά συγγράμματα:

 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Καθηγητής Ι. Τσάνης (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ), Α. Κουτρούλης (Μέλος ΕΔΙΠ - ΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος:Καθηγητής Ι. Τσάνης (Μέλος ΔΕΠ - ΜΗΠΕΡ), Α. Κουτρούλης (Μέλος ΕΔΙΠ - ΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:Α. Κουτρούλης (Μέλος ΕΔΙΠ - ΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: