Slide background

Έλεγχος Ρύπανσης Νερών

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 212 Εξάμηνο Σπουδών 4ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και ασκήσεις 3
Θ=1, Α=0, Ε=2
5
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER209/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα προσφέρει γνώσεις πάνω στις μεθόδους ανάλυσης περιβαλλοντικών δειγμάτων και σε συνδυασμό με τις εργαστηριακές ασκήσεις στοχεύει στην πλήρη κατανόηση των μεθόδων ποσοτικοποίησης της ρύπανσης των νερών αλλά και στην αποτίμηση των αποτελεσμάτων αυτών. Μέσα στις διαλέξεις έμφαση δίνεται στους πιο σύγχρονους ρύπους. Το μάθημα θα καλύψει πρωτόκολλα δειγματοληψίας, τεχνικές χρωματογραφικού διαχωρισμού αλλά και των ανιχνευτών που μπορούν να συζευκτούν με αυτές. Εισαγωγικά στοιχεία στην ατομικής φασματοσκοπίας έχουν σα στόχο να κατανοήσουν οι φοιτητές την διαδικασία ανάλυσης μετάλλων. Επίσης η στατιστική αποτίμηση των αποτελεσμάτων παρουσιάζεται σαν εργαλείο αξιολόγησης των αποτελεσμάτων. Τέλος οι βασικές αρχές κατανομής των χημικών ενώσεων στο περιβάλλον και ο θεωρητικός αλλά και εργαστηριακός προσδιορισμός των φυσικοχημικών ιδιοτήτων τους παρουσιάζεται προκειμένου να υπάρξει κατανόηση της κατανομής ιδιαίτερα των οργανικών ρύπων σε υδατικά συστήματα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει κατανόηση τα βασικά και κρίσιμα ποιοτικά χαρακτηριστικά των υδατικών δειγμάτων, την σύνδεση τους με πηγές ρύπανσης.
  • Έχει γνώση και των εργαλείων και των αναλυτικών τεχνικών προσδιορισμού ποιοτικών και ποσοτικών  χαρακτηριστικών των υδατικών δειγμάτων.
  • Έχει γνώση των βασικών αρχών λειτουργίας σύγχρονων και προηγμένων αναλυτικών τεχνικών προσδιορισμού μετάλλων και οργανικών ρύπων σε υδατικά δείγματα
  • Έχει γνώσει βασικών αρχών δειγματοληψίας και χημειομετρίας. Το τελευταίο θα δίνει τη δυνατότητα αξιολόγησης ορθότητας και πιστότητας των αποτελεσμάτων
  • Αναλύει χαρακτηριστικά νερού προκειμένου να διεξάγει συμπεράσματα σχετικά με τα επίπεδα ρύπανσης αλλά και το είδος αυτής.
  • Έχει εργαστηριακή εμπειρία σε ένα φάσμα αναλυτικών μεθοδολογιών προσδιορισμού ρύπανσης νερών
  • Έχει κατανοήσει πρακτικά τις αναλυτικές τεχνικές αλλά που χρησιμοποιούνται
  • Εκπαιδευτεί σε κανόνες ασφαλείας εργαστηρίων
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Λήψη αποφάσεων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις:

  • Φυσικά και Χημικά Χαρακτηριστικά των νερών.
  • Εισαγωγή στην ενόργανη χημική ανάλυση.
  • Στατιστική επεξεργασία αναλυτικών δεδομένων.
  • Διενέργεια δειγματοληψιών.
  • Στοιχεία φασματοσκοπίας.
  • Στοιχεία ατομικής φασματοσκοπίας.
  • Εισαγωγή στη Χρωματογραφία. Οργανολογία αέριας χρωματογραφίας.
  • Οργανολογία υγρής χρωματογραφίας.
  • Κατανομή των χημικών ενώσεων στο περιβάλλον.
  • Προσδιορισμός φυσικοχημικών ιδιοτήτων (κοινή διάλεξη με εργαστηριακή άσκηση).

Εργαστήρια:

  • Ασφάλεια στο εργαστήριο, Μετρήσεις (όγκου, βάρους, pH), Παρασκευή διαλυμάτων και περαιτέρω διάλυση αυτών.
  • Ρυθμιστικά διαλύματα.
  • Προσδιορισμός αγνώστου οξέως με ισχυρή βάση (ογκομετρική ανάλυση).
  • Συμπλοκομετρικές τιτλομετρήσεις, Μετρήσεις σκληρότητας με τιτλοδότηση με EDTA.
  • Προσδιορισμός TSS, TDS, pH, αγωγιμότητας, αλατότητας.
  • Προσδιορισμός ΒΟD, COD: (Χρήση δειγμάτων ποταμιού και από Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων)
  • Προσδιορισμός P-PO4,N-NO3-, Cl-, με χρήση UV - Φασματοφωτόμετρου.
  • Δημιουργία καμπύλης βαθμονόμησης φασματοφωτόμετρου.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
  • Υποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις θεωρίας 13
- Εργαστηριακές ασκήσεις 18
- Εργαστηριακή διάλεξη 3
- Αναφορές εργαστηριακών ασκήσεων 36
- Αυτοτελής Μελέτη 51
Σύνολο Μαθήματος 125
Αξιολόγηση Φοιτητών

Εργαστήρια μαθήματος:

  • Eργαστηριακές ασκήσεις - ατομικές αναφορές: 60% του βαθμού εργαστηρίων
  • Γραπτή εξέταση εργαστηρίων: 40% του βαθμού εργαστηρίων

Αξιολόγηση Φοιτητών:

  • Εργαστήρια, 40% του βαθμού
  • Τελική γραπτή εξέταση θεωρίας με κλειστά βιβλία, 60% του βαθμού

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΜΟΣ Ι, HARRIS DANIEL C. 
  • ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΜΟΣ ΙΙ, HARRIS DANIEL C.

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  
Εργαστηριακές ασκήσεις: Α. Παντίδου (Μέλος ΕΤΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Κ. Αντέλλη (Μέλος ΕΔΙΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)