Παρουσίαση Μεταπτυχιακής Εργασίας του κ. Άγγελου Σμαραγδάκη

με θέμα: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΣΕ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ»

 

Δευτέρα 20 Ιουλίου 2020, Ώρα: 16:00 Αίθουσα: tuc-gr.zoom.us/j/92466534164

 

Παρουσίαση Μεταπτυχιακής Εργασίας του κ. Άγγελου Σμαραγδάκη

με θέμα: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΣΕ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:  ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ»

 

Δευτέρα 20 Ιουλίου 2020, Ώρα: 16:00 Αίθουσα:  https://tuc-gr.zoom.us/j/92466534164?pwd=MG9RT2VZakRZdnpEWnM0ZHRsTlZFUT09

 

Εξεταστική Επιτροπή

 

  • Καθηγητής             Τσούτσος Θεοχάρης (επιβλέπων)
  • Αναπληρωτής Καθηγητής     Τρύφων Δάρας
  • Αναπληρώτρια  Καθηγήτρια  Διμέλλη Δέσποινα

Περίληψη:

 

Περίληψη: Ο τομέας των μεταφορών θεωρείται από τους πλέον ρυπογόνους και είναι υπεύθυνος για το 20.5%  περίπου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) παγκοσμίως. Το 25% αυτού του ποσοστού αφορά τις εκπομπές από τις χερσαίες μεταφορές σε παγκόσμια βάση, ενώ το 2016 το 21% του συνολικού ποσοστού παραγωγής CO2 στην Ευρώπη, οφειλόταν σε αυτές. Η οικολογική οδήγηση συνδέεται άρρηκτα με την εξοικονόμηση καυσίμου, με τη μείωση των εκπομπών επιζήμιων ρύπων αλλά και με την οδική ασφάλεια κατά τις χερσαίες μεταφορές. Οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την οικολογική οδήγηση είναι αρκετοί και θα πρέπει να τους δοθεί η απαραίτητη σημασία και να υπάρξει η κατάλληλη ενημέρωση προς τους οδηγούς. Στη Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην Κρήτη, η οικονομική και φιλοπεριβαλλοντική οδήγηση, μπορεί να θεωρηθεί αρκετά δύσκολή λόγω του βραχώδους ανάγλυφου του νησιού, με τις συνεχείς αυξομειώσεις στις κλίσεις των δρόμων, τις αναβάσεις και τις καταβάσεις. Επιπλέον, οι οικονομικές δυσκολίες που επικρατούν, καθιστούν την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (EURO V,VI) αρκετά δύσκολη για τους Έλληνες. Προκειμένου να απαντηθούν ερωτήματα σχετικά με την ετοιμότητα του κοινού να υποδεχθεί και να αφομοιώσει τον τρόπο λειτουργίας της οικολογικής οδήγησης, η μελέτη αυτή παρουσιάζει μια στατιστική μελέτη με τη δημιουργία ερωτηματολογίου «Οικολογικής Οδήγησης» και το διαμοιρασμό του εντός του νομού Ρεθύμνης. Οι ερωτήσεις αφορούσαν κυρίως καθημερινές συνήθειες των οδηγών καθώς επίσης και  ερωτήσεις φύλου και ηλικίας. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου επεξεργάστηκαν με το λογισμικό IBM SPSS STATISTICS V.25. Στη συνέχεια, προκειμένου να εντοπιστούν σημεία εντός πόλεως που καταγράφονται συχνά παραβατικές συμπεριφορές της οικολογικής οδήγησης και συνεπώς δημιουργείται κυκλοφοριακή συμφόρηση αλλά και έντονες εκπομπές επιζήμιων ρύπων, δημιουργήθηκε ομάδα εθελοντών με σκοπό τον εντοπισμό των σημείων αυτών.  Οι εθελοντές, με τα επιβατικά τους οχήματα αλλά και εξοπλισμένοι με μονάδα On Board Diagnostic (OBD), εργαλείο plug and play που βοηθάει στη παρακολούθηση και καταγραφή στοιχείων λειτουργίας των οχημάτων) εκτέλεσαν διαδρομές εντός της πόλης, διαφορετικές ημέρες της εβδομάδας και κρίσιμες ώρες για τον κυκλοφοριακό φόρτο της πόλης, τους χειμερινούς μήνες του έτους 2019. Η ανάλυση των δεδομένων από τα μηχανήματα έγινε με τη γλώσσα προγραμματισμού Python και τα κρίσιμα σημεία που εντοπίστηκαν, απεικονίζονται με το λογισμικό Tableau.

 Τα αποτελέσματα της στατιστικής μελέτης έδειξαν ότι το ηλικιακό εύρος 45-64 και 25-44 είχε το μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας/γνώσης οικολογικής οδήγησης, ενώ η φύση των ερωτήσεων που είχαν τα μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας σχετίζεται με τα όρια ταχύτητας, την αλλαγή ταχύτητας, το απότομο φρενάρισμα και την επιτάχυνση καθώς και με την ευρύτερη έννοια της αποδοτικής οδήγησης.

Τέλος, η απεικόνιση των παραβάσεων οικολογικής οδήγησης έδειξε μια έντονη πυκνότητα σημείων κεντρικά της πόλης του Ρεθύμνου και πιο συγκεκριμένα στην ευρύτερη περιοχή του κήπου, γύρω από το γενικό νοσοκομείο καθώς επίσης και στη παραλιακή περιοχή του Ρεθύμνου από την πλευρά του αστικού ΚΤΕΛ. Τέλος, έντονες εκπομπές επιζήμιων ρύπων παρατηρούνται στην περιοχή της μαρίνας του λιμανιού της πόλης και περί της οδού Σοφοκλή Βενιζέλου. Η μελέτη επισημαίνει την ανάγκη αποσυμφόρησης εκείνων των σημείων που παρεμποδίζουν την οικολογική οδήγηση καθώς και άλλων παρόμοιων σημείων με όμοια χαρακτηριστικά, τη συνέχιση της ενημέρωσης των πολιτών σχετικά με τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης για την αποσυμφόρηση κυριών κεντρικών σημείων από έντονο κυκλοφοριακό φόρτο, την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τα πλεονεκτήματα της οικολογικής οδήγησης καθώς και την προώθηση της. Εν κατακλείδι, προτείνεται η συνέχιση εφαρμογής του ίδιου μοντέλου καταγραφής και την καλοκαιρινή περίοδο όπου αναμένεται αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων, συμμετοχή μεγαλύτερου αριθμού εθελοντών καθώς και η διερεύνηση και δημιουργία μοντέλου πρόβλεψης οικολογικής οδήγησης, βάση των οδηγικών συνηθειών.